جراحی تومورهای استخوانی و بافت نرم

جراحی تومورهای استخوانی و بافت نرم

جراحی توده های بافت نرم یا سارکوم استخوان

در حقیقت سارکوم ها نوعی سرطان هستند که بیشتر در بافت های همبند ایجاد می شود و می توان گفت که امکان بروز آنها در هر نقطه ای از بدن که دارای بافت همبند است وجود دارد.
لازم است بدانید که این گونه از سرطان در مراحل اولیه هیچگونه علائمی ندارد اما از اصلی ترین علائم آن می توان به درد و بروز تومور در آن ناحیه اشاره نمود.
ما در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص سارکوم یا توده های بافت نرم به شما ارائه می دهیم پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

توده های بافت نرم یا سارکوم استخوان چیست؟

سارکوم های بافت نرم گروهی از سرطان های نادر هستند که بر روی بافت هایی که ساختارهای دیگر بدن و اندام ها را به هم متصل، پشتیبانی و احاطه می کنند، تاثیر می گذارد.

در حقیقت سارکوم ها از بافت های همبند نظیر غضروف و ماهیچه و استخوان ایجاد می شود و به همین دلیل نیز اغلب به سرطان های ایجاد شده در استخوان و عضله سارکوم می گویند.

زیرا که سارکوم ها، بافت های نرم نظیر عضله، استخوان یا مفصل را درگیر می کنند و موجب بروز مشکلاتی جدی برای فرد می شوند به همین منظور جهت درمان آنها می بایست به یک متخصص ارتوپد مراجعه نمود.

لازم است بدانید که سارکوم های بافت نرم می تواند تقریبا در هر قسمت از بدن از جمله پاها، بازوها و شکم ایجاد شود.

علائم سارکوم بافت نرم

تومور سارکوم یا بافت نرم بسته به این که در چه ناحیه ای به وجود بیاید با برخی علائم همراه است که برخی از آنها عبارتند از:

  • اگر در بازو یا پا باشد، علائم شامل یک توده یا تورم در اندام است. این معمولا بدون درد است، اما نه همیشه.
  • اگر در شکم باشد، علائم شامل شکمی دردناک، متورم و مشکلات رفتن به توالت به پوستی است (یبوست نامیده می شود).
  • اگر در مثانه شما باشد، علائم شامل درد در شکم تحتانی، دشوار شدن (دفع ادرار) و داشتن خون در عفونت است.
  • اگر در قفسه سینه باشد، علائم می تواند شامل نفس نفس، سرفه و درد در قفسه سینه شما باشد.
  • اگر در سر یا گردن باشد، علائم شامل یک توده، انسداد و ترشح از بینی یا گلو است. گاهی ممکن است چشم متورم شود و کمی بیرون بیاید.
  • همچنین ممکن است علائم دیگری مانند خستگی، کاهش اشتها یا کاهش وزن نیز داشته باشید.

به یاد داشته باشید اکثر افراد با علائمی که در اینجا ذکر شده اند، سارکوم نخواهند داشت. اما اگر هرکدام از این علائم را دارید یا نگران این هستید که دچار سارکوم شوید، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پزشک است. اگر فکر کنند شما نیاز به مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد دارید، آنها شما را معاینه می کنند و شما را به بیمارستان ارجاع می دهند.

با پزشکان ما آشنا شوید