طول عمر بیماران سرطانی چقدر است؟

طول عمر بیماران سرطانی

هنگامی که سرطان استخوان بیماران در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود، اکثر آن‌ها می‌توانند طول عمر بالایی داشته باشند. به مدت زمانی که می‌توان انتظار داشت بیمار پس از تشخیص سرطان زندگی کند، نرخ بقای سرطان گفته می‌شود. طول عمر بیماران سرطانی به عوامل مختلفی از جمله نوع سرطان استخوان، مرحله سرطان در زمان تشخیص، سلامت کلی فرد و بیماری‌های همراه، زود شروع شدن درمان و پاسخ به درمان بستگی دارد.

این میزان صرفا براساس مطالعات تحقیقاتی تخمین زده می‌شود و برای این که از میزان بقای خود مطلع شوید، لازم است با پزشک متخصص صحبت کنید.

طول عمر بیماران سرطانی بر اساس مرحله

همانطور که گفته شد، هرچه سرطان استخوان زود‌تر تشخیص داده شود میزان بقای آن بیش‌تر خواهد بود. میزان بقای سرطان استخوان براساس مرحله‌ای که سرطان در آن قرار دارد به انواع زیر تقسیم می‌شود:

موضعی

مرحله موضعی ابتدایی‌ترین مرحله است و پیش آگهی بسیار خوبی دارد. در این مرحله هیچ نشانه‌ای از گسترش سرطان به خارج از استخوانی که سرطان در آن شروع شده است، وجود ندارد.

منطقه ای

در این مرحله، سرطان استخوان به استخوان‌های مجاور یا سایر ساختار‌ها و غدد لنفاوی مجاور رسیده است.

دور

این مرحله پیشرفته‌ترین مرحله سرطان استخوان است که در آن سرطان به دورترین نقاط بدن از جمله ریه‌ها یا استخوان‌ها در دیگر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.

انواع سرطان استخوان چیست؟

سرطان استخوان انواع مختلفی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها عبارت است از:

1. استئوسارکوم که شایع‌ترین نوع سرطان استخوان است و حدود 3% از سرطان‌هایی که در کودکان مشاهده می‌شود را تشکیل می‌دهد. این سرطان از سلول‌های استخوان‌سازی به نام استئوبلاست آغاز می‌شود و به همین دلیل است که در نوجوانانی که جهش رشد در آن‌ها وجود دارد، بیش‌تر می‌باشد.
  2. کندروسارکوم که دومین سرطان استخوان شایع است و از سلول‌های غضروف ساز آغاز می‌شود.
  3. سارکوم یوینگ که استخوان‌های بلند مانند استخوان ران، استخوان بازو و ساق پا را بیش‌تر از دیگر استخوان‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است در بافت‌های عصبی نابالغ مغز استخوان ایجاد شود. اگر این سرطان از عضلات و بافت‌های نرم آغاز شود، سارکوم یوینگ خارج استخونی نامیده می‌شود.
  4. فیبروسارکوم استخوان که نوع نادری از سرطان استخوان است و معمولا پاها، بازو‌ها و فک بزرگسالان و میانسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  5. سارکوم پلئومورفیک تمایز نیافته درجه بالا که نوع نادر دیگری از سرطان استخوان است و عمدتا اطراف زانو و بازو‌های افراد میانسال و مسن را درگیر می‌کند و در کودکان نادر می‌باشد.
  6. تومور سلول غول پیکر استخوان یا GCT که عموما بازو‌ها و اطراف زانوی افراد 20 تا 30 ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بدخیم یا خوش خیم باشد.
  7. کوردوما که نوع نادر سرطان استخوان است و معمولا پایین ستون فقرات و قاعده جمجمه بزرگسالان 30 ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم هشدار دهنده سرطان استخوان چیست؟

علائم هشدار دهنده سرطان استخوان ممکن است بسته به نوع سرطان کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

• درد‌های استخوانی
  • تورم در ناحیه آسیب دیده
  • شکستگی‌هایی که ممکن است به دلیل آسیب جزئی یا در غیاب هر گونه آسیب جزئی رخ دهد.
  • کاهش وزن ناخواسته
  • رنگ پریدگی

این علائم به طور قطع نشان دهنده سرطان استخوان نیستند و برای تشخیص صحیح این بیماری باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سرطان استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

سرطان به معنای رشد کنترل نشده سلول‌های بدن است و اصطلاح سرطان استخوان اولیه برای هر نوع سرطانی که از استخوان آغاز می‌شود بکار می‌رود. سرطان‌هایی که از یک قسمت بدن شروع می‌شوند و به استخوان‌ها گسترش می‌یابند، متاستاز هستند و در دسته سرطان‌های استخوان قرار نمی‌گیرند، اما به آن‌ها سرطان ثانویه گفته می‌شود چون می‌توانند بر استخوان‌ها تاثیر بگذارند.

طبق تحقیقات انجام شده، سرطان‌های اولیه استخوان تنها حدود 0.2 تا 0.5 درصد از سرطان‌هایی که بر استخوان تاثیر می‌گذارند را تشکیل می‌دهند و این سرطان‌ها در کودکان حدود 5% از کل سرطان‌ها می‌باشد.

جراح تومور استخوان برای تشخیص سرطان استخوان برای تشخیص طول عمر بیماران سرطانی معمولا از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

1. 1. بررسی سابقه پزشکی

بررسی سابقه پزشکی شامل پرسش در مورد علائم بیمار، زمان و چگونگی شروع علائم و سابقه مصرف هر گونه دارو یا شرایط سلامت زمینه‌ای می‌باشد و ممکن است پزشک به دنبال سابقه سرطان در بستگان فرد بیمار باشد و از او در مورد آن پرس و جو کند.

1. 2. معاینه فیزیکی

در این مرحله، پزشک معاینه دقیقی از محل آسیب دیده و دیگر اندام‌های بدن بیمار انجام می‌دهد تا هر گونه نشانه از گسترش سرطان یا شرایط سلامت زمینه‌ای را شناسایی کند.

1. 3. تصویربرداری

اشعه ایکس به عنوان یک مطالعه اولیه تصویربرداری برای بررسی هر گونه ناهنجاری استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سایر تصویربرداری‌ها مانند توموگرافی کامپیوتری، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، استخوان رادیونوکلئید و اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون نیز ممکن است انجام شود. نتایج بدست آمده از این تصاویر می‌تواند محل تومور اولیه، متاستاز و نوع تومور را به پزشک متخصص نشان دهد.

1. 4. بیوپسی

بیوپسی دقیق‌ترین راه برای تشخیص سرطان استخوان است که شامل برداشتن یک تکه بافت از تومور استخوان و بررسی آن زیر میکروسکوپ موجود در آزمایشگاه می‌باشد. این روش تشخیصی علت بوجود آمدن توده و نوع آن را نشان را نیز نشان می‌دهد.

1. 5. آزمایش خون

به دلیل وجود تومور در بدن برخی از افراد، مواد خاصی در سطح خون آن‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل است که پزشک آزمایش‌های خون خاصی را تجویز می‌کند که در ان‌ها پارامتر‌های مختلفی مانند قند خون، نشانگر زیستی و الکترولیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
منبع: medicinenet