7 علامت هشدار دهنده سرطان استخوان

سرطان استخوان

سرطان استخوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است که در سال 2022 و 2023 افراد بسیار زیادی را درگیر خود کرده است. بنابراین اگر نگران سلامتی خود و اعضای خانواده هستید، لازم است از علائم هشدار دهنده این عارضه مطلع باشید و در بهترین زمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. زیرا تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان استخوان می‌تواند نقش بسیار مهمی در درمان موفقیت‌آمیز این بیماری داشته باشد. برای آشنایی با 7 مورد از مهم‌ترین علائم هشدار دهنده سرطان استخوان با ما همراه باشید.

آشنایی با علائم هشدار دهنده سرطان استخوان

افراد مبتلا به سرطان استخوان معمولا علائم مختلفی را تجربه می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

1. احساس درد دائمی در استخوان

یکی از علائم هشدار دهنده و اولیه سرطان استخوان، درد مداوم استخوان است که می‌تواند به صورت موضعی یا قابل انتقال به نواحی اطراف باشد. این نشانه معمولا هنگام شب افزایش می‌یابد و با استراحت یا مصرف دارو‌های مسکن تغییری در آن حاصل نمی‌شود. در برخی موارد ممکن است درد بسیار شدید و بدون وقفه باشد و بیمار به همراه آن احساس گرما و حساسیت به لمس را نیز تجربه کند.

1. تورم و تشکیل توده

تورم و تشکیل توده که در طول زمان افزایش می‌یابد، می‌تواند موجب ناراحتی، محدودیت حرکت و درد در نزدیکی استخوان شود.

1. شکستگی و ضعف استخوان

شکستگی‌های بدون دلیل به خصوص پس از وارد شدن ضربه یا استرس جزئی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان استخوان باشد، زیرا سرطان استخوان موجب آسیب دیدگی و ضعف استخوان می‌شود. این شکستگی‌ها ممکن است در استخوان‌هایی مانند ستون فقرات یا لگن که معمولا مستعد شکستگی نیستند، ایجاد شود. علاوه بر این، ایجاد مشکلاتی در تحمل وزن و افزایش ناگهانی درد نیز ممکن است علائم هشدار دهنده مهمی باشند که برای یافتن علت آن‌ها باید به دکتر آقابزرگی جراح تومور استخوان در تهران مراجعه کنید.

1. کاهش وزن غیر طبیعی و غیر قابل توضیح

یکی دیگر از علائم شایع سرطان استخوان، کاهش وزن غیر قابل توضیح و غیر طبیعی بیمار است، زیرا سرطان استخوان می‌تواند متابولیسم بدن را بدون تغییر اشتها تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کاهش وزن ناخواسته شود.

1. ضعف و خستگی

معمولا با پیشرفت سرطان ذخایر انرژی بدن کاهش می‌یابد و موجب ضعف و خستگی فرد بیمار می‌شود.

1. ناهنجاری‌های استخوانی

با پیشرفت سرطان، شکل استخوان تغییر می‌کند و استخوان بزرگ‌تر از حد طبیعی خود به نظر می‌رسد.

1. سایر علائم سیستمیک

در برخی موارد، سرطان استخوان ممکن است خود را با برخی علائم سیستمیک از جمله تب، تعریق شبانه، ضعف عمومی بدن و کم خونی نشان دهد. این علائم معمولا علائم سرطان استخوان پیشرفته هستند و باید به سرعت توسط یک متخصص ارزیابی شوند.

درمان سرطان استخوان چندان راحت نیست و به همین دلیل است که دکتر معالج شما باید دارای تجربه و دانش کافی در این زمینه باشد.

آیا امکان بهبودی پس از سرطان استخوان وجود دارد؟

احتمال بهبودی پس از سرطان استخوان به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل می‌توان به مرحله تشخیص سرطان و روش‌های درمانی که برای آن مورد استفاده قرار گرفته است، اشاره کرد.

آیا بهبودی پس از سرطان استخوان از طریق شیمی درمانی امکان‌پذیر است؟

میزان اثربخشی شیمی درمانی تا حد زیادی به مرحله تشخیص سرطان و بدن فرد بیمار بستگی دارد. به همین دلیل در برخی موارد، پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که برای مقابله با سرطان استخوان چند جلسه شیمی درمانی انجام دهند.

آیا سرطان استخوان ژنتیکی است؟

تا به حال هیچ موردی گزارش نشده است که سرطان استخوان از طریق ژنتیک انتقال یابد، اما در برخی موارد ممکن است این اتفاق بیوفتد.

منبع: issuu