علائم، علل و روش‌های درمان صافی کف پای کودکان

صافی کف پای کودکان

هنگامی که قوس کف پا در کودکان رشد نمی‌کند، صافی کف پا ایجاد می‌شود که در اکثر موارد نیازی به درمان ندارد و به مرور زمان رفع می‌شود. صافی کف پای کودکان که به دلیل فرو ریختن یا عدم رشد قوس کف پا ایجاد می‌شود، وضعیتی است که در آن کف پای کودک به طور کامل با سطح زمین در تماس است. این عارضه در کودکان به دلیل انعطاف‌پذیر بودن استخوان‌ها و مفاصل آن‌ها بسیار شایع است و اگر کودک شما نیز صافی کف پا دارد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان صافی کف پا برای سنین مختلف

برای درمان مشکلات مربوط به پا و مچ پای کودکان طیف وسیعی از روش‌های درمانی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارتز‌های سفارشی اشاره کرد. ارتز‌های سفارشی دستگاه‌هایی هستند که به طور خاصی برای هر کودک طراحی می‌شوند تا پشتیبانی لازم برای کمک به عملکرد صحیح پا را فراهم کنند. این دستگاه‌ها برای هر گروه سنی متفاوت است و شامل موارد زیر می‌شود:

برای کودکان بین 1 تا 4 سال ارتز‌های سوپرمالئولار یک گزینه بسیار عالی محسوب می‌شوند. این ارتز‌ها با قالب‌گیری از پای کودک تولید می‌شوند و پاها را در راستای مناسبی قرار می‌دهند. ارتز‌های سوپرمالئولار همچنین دارای ویژگی‌هایی هستند که برای رشد پاهای کودک مشکلی ایجاد نمی‌کنند و کودک به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.

برای کودکان بین 5 تا 8 سال ارتز‌های سفارشی با دستگاه‌های بسیار دقیقی ساخته می‌شود که از پاهای کودکان پشتیبانی می‌کند و در عین حال بسیار راحت است. این ارتز‌ها به راحتی در اکثر کفش‌ها قرار می‌گیرند و ایمنی و تناسب هر دو پا را تضمین می‌کنند.

برای کودکان 9 تا 18 سال علاوه بر ارتز‌های سفارشی از جراحی کم تهاجمی نیز استفاده می‌شود. این جراحی توسط متخصص صورت می‌گیرد و در طول آن یک برش کوچک 1.5 تا 2 سانتی متری در مچ پا ایجاد می‌شود. مدت زمان بهبودی این عمل جراحی بسیار کوتاه است و برای تسکین درد‌های ناشی از آن معمولا دارو‌های مسکن تجویز می‌شود. جراحی صافی کف پا در کودکان روش‌های مختلفی دارد و در موارد شدید معمولا به دلیل تنظیم مجدد استخوان‌ها، بازسازی رباط و ترمیم و انتقال تاندون صورت می‌گیرد.

علائم شایع صافی کف پای کودکان

کودکان مبتلا به صافی کف پا ممکن است یک یا چند علائم مشخص زیر را داشته باشند:

• انحراف پاشنه پا به سمت خارج
  • تغییر در راه رفتن
  • مشکل در حرکت پا مانند بالا و پایین کردن پا و چپ و راست کردن آن
  • احساس درد
  • حساسیت به لمس در هر نقطه از پا یا زانو
  • احساس درد هنگام پوشیدن کفش
  • عدم توانایی انجام فعالیت‌های بدنی
  • تشخیص صافی کف پای کودکان

متخصص برای تشخیص صافی کف پا ابتدا پای کودک را معاینه می‌کند و به دنبال ناهنجاری‌هایی در هنگام ایستادن، راه رفتن و نشستن می‌گردد. سپس دامنه حرکتی کودک را بررسی کرده و معاینات فیزیکی لازم را انجام می‌دهد. در نهایت برای تشخیص دقیق‌تر لازم است کودک عکسبرداری با اشعه ایکس یا MRI انجام داده و نتیجه را در اختیار پزشک متخصص قرار دهد.

بیشتر بدانید: مروری ساده بر علل صافی کف پا

گزینه‌های درمان صافی کف پای کودکان

روش‌های درمانی که برای درمان صافی کف پای کودکان در نظر گرفته می‌شود را می‌توان به دو دسته روش‌های غیر جراحی و جراحی تقسیم کرد.

مصرف دارو‌های مسکن و ضد التهاب

کاهش فعالیت‌هایی که موجب درد می‌شود.

جلوگیری از ایستادن و راه رفتن طولانی مدت

استفاده از ارتز سفارشی در داخل کفش

فیزیوتراپی و انجام تمرینات و تکنیک‌های مناسب

استفاده از کفش مناسب که از پاها به خوبی پشتیبانی کند.

انجام عمل جراحی در موارد شدید و به منظور بازگرداندن تراز طبیعی مفصل مچ پا و کاهش تنش‌های وارده بر روی رباط‌های مرتبط با ناهنجاری‌های کف پا

صافی کف پای کودکان یک وضعیت بسیار رایج است که معمولا والدین تصمیم می‌گیرند بدون مراجعه به پزشک درمان را آغاز کنند. در چنین شرایطی والدین به جای بهبود وضعیت پای کودک، به او آسیب می‌رسانند و برای جلوگیری از این آسیب‌ها، لازم است کودکان را نزد متخصص برده و از روش درمانی صحیح استفاده کنید.

منبع: pediatricfootankle